Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 29 september 2012




Laxtjälknöl med tagliatelle i jämtländsk dillsås 

Det här receptet är ett hopplock av mitt vanliga recept på långsamt ugnsstekt lax och en variant av en laxsås jag hittat på en blogg som heter Birgitta Höglund's mat. Det är getmese i såsen och det lät ju hur gott som helst, så jag bara måste prova. Jag blandade ner pastan i såsen och serverade haricot verts till. MUMS!

Vanligtvis steker jag laxsidan på 80-100 grader, men idag hade jag inte riktigt tid att vänta så länge så jag stekte den på 120 grader (ca 700 g tog 3 timmar). 

Svensk fisk rekommenderar en kärntemperatur på 48 grader, men jag föredrag runt 54-56 för jag tycker konsistensen är trevligare då, men det är ju en smaksak.

½ fryst laxsida (600-800 g) 
Havssalt
Svartpeppar
Hackad dill (till laxen)
1½ dl vitt vin
1½ msk getmese
½ grönsaksbuljongtärning
3 dl grädde
1½ msk hackad dill (till såsen)
Tagliatelle

1. Sätt ugnen på 120 grader. 
2. Lägg den frysta laxsidan med skinnsidan nedåt på en bit aluminiumfolie stor nog att täcka hela laxen. Salta ordentligt med havssalt, mer än du tror du behöver, peppra och strö över generöst med dill. Vik ihop folien över laxen. 

3. Stek mitt i ugnen tills laxen har önskad kärntemperatur. (Sätt i en termometer efter någon timme när laxen blivit mjuk.)

4. Sätt igång pastakoket när det är några grader kvar på laxen.
5. Häll vin i en kastrull. Smula ner buljongtärningen och getmesen. Vispa runt så buljongtärningen och getmesen löser upp sig. 

6. Tillsätt grädde, låt koka upp och puttra några minuter så såsen tjocknar.  Rör ner dillen.

7. Häll av pastavattnet och blanda pastan med såsen i en serveringsskål. 



Inga kommentarer: