Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 3 september 2012


Krusbärspaj

Här kommer recept på Gregg Wallace krusbärspaj. Ni som ser på engelska Masterchef behöver inte någon presentation av honom, men för er andra kan jag berätta att han är en av domarna, han som älskar "pudding" (engelska för efterrätt). Om det är hans recept måste det ju vara bra, eller hur? Jag hade inget portvin hemma så det fick bli utan, synd för det lät lite spännande. Eftersom receptet är översätt från engelska är det i gram, inte dl.
Hur var den då? Jo tack bra, härligt syrlig och fräsch. Om man vill ha den sötare så kan man ju tillsätta mer socker när man kokar bären, men hela grejen är ju att den SKA vara syrlig...tycker jag! Den blir VÄLDIGT blöt, kanske man skulle ha silat de kokta bären. Det gjorde inte jag, utan hällde i bär med saft och allt i pajformen. Men det gjorde inget för det blir väldigt gott när saften blandas med vaniljsåsen :)

Pajdeg
125 g osaltat smör, mjukt
70 g florsocker
3 äggulor
250 g vetemjöl

Fyllning
900 g krusbär
200 g socker
2 msk portvin (tillval)


Till servering
Vaniljsås

1. Blanda smör och florsocker i en matberedare, tillsätt sedan 2 äggulor och mjölet och blanda ihop allt till en smulig konsistens. Arbeta i 1 msk vatten tills degen precis går samman. Rulla till en boll.

2. Lägg degbollen  ett mjölat bakbord och platta ut den med händerna. Lägg på en bricka eller skärbräda och slå plastfolie runt. Kyl i minst 30 minuter

3. Fyllning - Häll bär, socker (och portvin) i en kastrull och sjud allt i ca 10 minuter tills frukten är mjuk. Smaka av med mer socker om det behövs.

3. Häll frukten i en pajform som är ca 25 cm bred och 5 cm djup.

4. Värm ugnen till 190 grader (170 grader varmluft).

5. Kavla degen på en lätt mjölat bakbord så det är stort nog för att göra ett lock för pajformen. Klipp en tunn remsa av degen för att lägga runt kanten på pajen - det behöver inte vara i ett sammanhängande styckePlacera deglocket på pajen. Tryck nedåt och  trimma bort överflödig deg. Lägg på remsan runt kanten och nagga den med en gaffel. Gör ett kryss i mitten av locket, borsta toppen med den återstående äggula och strö över lite strösocker

6. Grädda i 30 minuter eller tills toppen är gyllenbrun. Låt kakan att svalna lite. 


Inga kommentarer: