Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 2 september 2012


Helstekt fläskfilé med äpple- och plommonsås

Äpplen och katrinplommon är bara sååå gott tillsammans. För mig som älskar frukt i maten är denna rätt en fullpoängare! Behövs inte säjas mer...

600 g fläskfilé
1 tsk rosmarin
Salt & vitpeppar

Sås
1 äpple
12 katrinplommon
2 msk vetemjöl
2 dl vatten
2 dl grädde
1 dl vitt vin
1 msk konc kycklingfond
Vitpeppar & ev salt

Till servering
Pasta

1. Sätt ugnen på 125 grader.

2. Putsa fläskfiléen och gnid in den med kryddorna. Bryn filéen runt om i lika delar smör och rapsolja.

3. Låt filéen eftersteka i ugnen tills den får en innertemperatur på 60 för rosa och 65 för genomstekt (ja man får äta fläskkött rosa!). Personligen tar jag ut den på 62 grader. Låt filéen vila i 10 minuter innan den skärs upp.

4. Under tiden filéen vilar kokar du pasta...

5. ...och gör sås - skala, kärna ur och skär äpplet i bitar. Hacka eller klipp katrinplommonen i bitar. Fräs i smör någon minut.

5. Pudra över med mjöl. Späd med vatten, grädde och vin. Tillsätt kycklingfonden. Låt puttra i ca 5 minuter. Smaka av med vitpeppar och ev salt.

6. Skär upp filéen precis när det är dags för att äta. Servera såsen på sidan om eller häll den över köttbitarna innan servering, en smaksak.

Inga kommentarer: