Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 31 augusti 2012


Tacopaj

Fredag och sådär lagomt trött. Orkar inte riktigt lägga ner något större jobb på maten men taco går ju alltid hem hos familjen, så det blir tacopaj idag. Det här receptet har jag fått av min arbetskompis Mia. Jag tog hälften vanlig crème fraiche så den blev lite snällare i smaken och jag använde färdig smördegsplatta.

Serveras med de tacotillbehören man vill ha som crème fraiche, ananas, majs, nachos, sallad, tacosås....ja det man gillar helt enkelt.

Pajdeg (1 rund färdigkavlad smördegsplatta eller egen pajdeg)
2 dl crème fraiche, sweet chilismak
2 ägg
500 gram köttfärs
1 påse tacomix
2 tomater
1 röd lök
Riven ost, efter tycke och smak

 1. Sätt ugnen på 225 grader

 2. Tryck ut smördegsplattan i en smord pajform

 3. Skala och hacka rödlök. Skiva eller hacka tomater.

 4. Bryn köttfärsen och blanda ner tacomixen enligt anvisning på påsen. Ta gärna en smula mer vatten.

 5. Häll köttfärsen i pajskalet. Fördela löken och tomaterna över köttfärsen. Strö över riven ost.

 6. Rör ihop crème fraich och ägg och häll röran i pajformen.

 7. Grädda i ca 20 minuter eller tills röran ”stannat”


Inga kommentarer: