Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 27 augusti 2012


Potatistoppar med färska örter
 
Här kommer recept på goda potatistoppar som vi åt till lax - se gärna mitt recept på långsamt ugnsstekt lax, den tar tid men är gudomligt god! Jag hade gräslök, persilja och dill i mina toppar. Jag gjorde "minipompini" toppar som min son säjer, men man kan ju lika gärna göra rejält stora. Vi hade dessutom hemmagjord vitvinssås, kokta morötter och broccoli till. En riktig festmåltid! Och nä, jag gjorde inte detta på en helt vanlig arbetarmåndag, utan i lördags. Men vi fick över så det räckte till middag idag med :)

6-8 medelstora potatisar
2 äggulor
2 msk smör
2-3 dl hackat kryddgrönt (persilja, gräslök, dill, krasse, basilika...)
Salt och vitpeppar

1. Skala och koka potatisen mjuk.

2. Slå av kokvattnet och pressa potatisen.

3. Rör ner äggulor, smör och kryddgrönt i den pressade potatisen. Smaka av med salt och vitpeppar.

4. Spritsa moset i toppar på en smord eller bakpappersklädd plåt. (Hit kan man förbereda)

5. Värm ugnen till 225 grader och baka potatistopparna tills de fått fin färg.

Inga kommentarer: