Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 12 augusti 2012


Fläskfilé med aprikoser och mynta

Idag blev de en sån där dag när jag kollade vad jag hade hemma och bestämde middag utifrån vad jag hittade. Aprikos, mynta och ingefära i harmoni blev en lite annorlunda smakupplevelse. Vi åt basmatiris till, men det är säkert lika gott med bulgur eller couscous. 

1 fläskfilé, ca 600 g
1 – 2 gula lökar
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk malen ingefära
12 torkade aprikoser
2½ dl grädde

en skvätt citronsaft
½ köttbuljongtärning
2 msk mynta, hackad


      

1. Dela filéen i två bitar. Bryn runt om i smör i en stekpanna. Krydda med salt, peppar och ingefära. 

2. Skala och klyfta löken. Fräs tillsammans med filéen. Häll över i en gryta.

3. Tillsätt aprikoser, grädde och buljongtärning. Låt allt sjuda under lock ca 10 min. Smaka av med en skvätt citronsaft.

4. Ta upp köttet och skär det i skivor. Lägg tillbaka i såsen och strö över myntan.

Inga kommentarer: