Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 10 augusti 2012


Chèvremousse med tomatsalsa och
honungs-vinaigrette

Vi firar bröllopsdag idag så vi lyxar till det med nya spännande rätter. 

Nya recept är alltid roligt att pröva. Det här lät jättegott, chèvreälskare som jag är. Fick problem direkt eftersom jag inte har några små portionsformar (ja jag vet, har inte ALLA det nu för tiden! Men problem är till för att lösas. Jag använde muffinsformar och muffinsplåt istället. Såja, problem löst...eller? Tja, man kan ju konstatera att det är bra att läsa recept noga. INTE bra att ta en halv förpackning philadelphiaost när det ska vara en halv dl *suck*. Det blev till att öka på både värmen och tiden. Men moussen blev ändå väldigt rinnig. Tur nog blev den god, inte snygg, med jättegod!

Honungs-vinaigretten är stark och inte alls vidare god när man smakar den som den är, men kostigt nog funkade allt bra tillsammans. Tror dock jag minskar ner på worchestersåsen nästa gång...eller kanske jag struntar i den helt...hur som haver, chèvremoussen får i alla fall högsta betyg av familjen =)

mousse
150 g chèvre
1 dl crème fraiche
½ dl philadelphiaost
1 äggula
1 msk vetemjöl

tomatsalsa
2 tomater eller 8 cocktailtomater.
2 msk färsk hackad basilika
1 msk olivolja

honungs-vinaigrette
2 msk flytande honung
½ dl hackad koriander
1 tsk worchestersås 
1 msk citronsaft
Salt och peppar

1. Sätt ugnen på 130 grader.

2. Mosa chèvren och blanda med de andra ingredienserna till moussen. Fyll smeten i 4 smörda portionsformar.

3. Ställ formarna i en långpanna med vatten och grädda i ugnen i ca 30 min. Låt svalna.

4. Klyfta tomaterna och gröp ur kärnorna eller dela minitomaterna. Blanda med basilika och lite olivolja, smaka av med salt och peppar.


5. Rör ihop alla ingredienser till vinaigretten, smaka av med salt och peppar.

6. Ringla vinaigretten över moussen och tomatsalsan.

Inga kommentarer: