Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 20 augusti 2012



Saftig äppelkaka i långpanna

Jag har turen att känna folk som inte använder sina äpplen. En sån lycka! Efter att ha gjort två ton äppelmos har jag ändå massor kvar. Äppelsockerkaka i långpanna är något som mamma gjort sen jag var liten, och jag bara ÄLSKAR det, så det kändes helt rätt att göra en. Jag skalade inte äpplena, men det gör man ju som man vill, beror ju även på vilken typ av äpplen man använder. Jag använde nyplockade härligt syrliga Transparante Blanche den här gången. Vi fick fikabesök och det var minsann inte mycket kvar när vi fikat klart, försvinnande god helt enkelt! Servera med vaniljsås eller glass.

5 ägg
4 dl strösocker
2 dl vatten
2 dl skirat smör (smält ca 200 g smör)
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4-5 äpplen
Kanel och socker
Smör, att smörja långpannan med
Råsocker eller ströbröd, att bröa långpannan med

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smörj en långpanna med smör och bröa med råsocker eller ströbröd. 

3. Smält smöret och låt det svalna.

4. Vispa ägg och socker pösigt.

5. Häll försiktigt  över 2 dl av det klara skirade smöret i smeten. Häll sen i vattnet och rör om.

6. (Skala och) klyfta äpplena, dela klyftorna på hälften och vänd bitarna i socker blandat med kanel. 

7. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och vänd ner i smeten (ja den ska vara så lös).

8. Häll smeten i långpannan och strö över äppelbitarna. Pudra över lite socker och kanel. 

9. Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter.

Inga kommentarer: