Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 5 augusti 2012


Färska örtkryddor

Inget nytt under solen, men jag måste bara få säja att egna örter är överlägset gott att använda i matlagning! Man behöver inte köpa dyra kryddor på handelsträdgård för ICAs vanliga örter funkar jättebra att plantera ut i större krukor. Lite gödning och ny jord och voila...härliga kryddor hela sommaren och långt in på hösten! Jag har oregano, marockansk grönmynta, fransk dragon, gräslök och timjan som övervintrar i krukorna. Basilika och rosmarin övervintrar inte ute men växer sig snabbt stor även som ettåring.

Spara och torka kryddorna genom att binda ihop stjälkarna till små knippen. Häng dem upp och ner på torr plats utan direkt solljus. När bladen torkat stoppar du knippet i en påse. Repa av bladen eller gnugga stjälkarna så de lossnar. Plocka bort stjälkarna och häll över bladen i mörka glasburkar med tättslutande lock. Basilika är dock bäst att frysa.

Inga kommentarer: