Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 30 augusti 2012


Ugnsgratinerad frukostkorv med äpple och senapsås

Här kommer en trevlig vardagsmiddag som mina barn gillar. Bilden gör inte maten rättvisa för den är mycket godare än den ser ut.
 
Jag själv älskar ju äpplen i mat så det är ett givet val att använda till korv. Dessutom passar de två utmärkt tillsammans. Och ärligt talat är jag lite less på klassikern bostongurka och falukorv. Använd smakrika äpplen och kraftig senap. Och vill man använda falukorv så går det givetvis lika bra. Sätt igång potatiskoket, förbered korven, gör sen moset medans korven gratinerar. Då blir allt klart samtidigt och det är ju praktiskt.
 
Ät med broccoli och potatismos, se gärna mitt recept på extra god potatismos.
 
4-6 frukostkorvar eller lunchkorvar
1-2 äpplen
1 gul lök
1 dl riven ost

sås
3 dl grädde
4 msk senap
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Dela korvarna på hälften, på längden. Lägg halvorna med skinnsidan neråt i en ugnsform lagom stor att korvarna precis täcker botten.

3. Skala och hacka lök. Skala, kärna ur och hacka äpple. Rör ihop lök och äpple med riven ost i en skål. Strö röran över korvarna.

4. Rör ihop ingredienserna till såsen och häll över korven. Strö eventuellt över mer riven ost.

5. Gratinera i ugn tills korvaran är genomvarma och såssen börjat puttra, 15-20 minuter.

Inga kommentarer: