Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 5 augusti 2012


Rostad paprikasås med färska örter

Jag hade ett gäng paprikor som jag behövde använda. Funderade först på fyllda paprikahalvor, men kände inte riktigt för det utan ville göra något nytt. Rostad paprika är ju jättegott så jag tänkte att en härlig sås på rostade paprikor och färska örter skulle passa bra till fläskytterfiléen jag hade i kylen. Jag har färska örter i min kryddträdgård som jag använder i maten, men om man inte har det eller inte hittar några i affärenl så går det säkert bra med torkade eller frysta, man får smaka sig till rätt mängd då .

4 röda paprikor
1½ gul lök
3 vitlöksklyftor
1 dl persilja, finhackad
1 dl basilika, finstrimlad

½ dl oregano, finstrimlad
1 dl  vitt vin
2 dl vatten
Grädde
Maizena eller annan redning
Salt och peppar 


1. Sätt ugnen på 250 grader.

2. Dela paprikorna och och rensa bort kärnhusen.

3. Skala och klyfta den gul löken.

4. Lägg paprika, lök och oskalade vitlöksklyftor i en oljad ugnsform. Rosta i översta delen av ugnen i ca 20 min.

5. Ta ut formen ur ugnen. Kyl hastigt ner paprikan i en bunke med kallt vatten. Skala paprika och vitlök och hacka. Lägg över i en kastrull tillsammans med den gula löken.

6. Lägg i örtkryddor, vin och vatten i kastrullen. Låt sjuda ca 10 min.

7. Mixa såsen slät och tillsätt grädde, red av såsen och smaka av med salt och peppar. Låt puttra ihop i några minuter.

Inga kommentarer: