Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 28 augusti 2012


Ratatouillegryta med nötkött

I söndags var det blåsigt och regnigt. Känns onekligen som om hösten är här och då är det gott med en redig gryta. Den här grytan är lite annorlunda vad gäller grönsakerna och det kan ju vara ett trevligt avbrott från de vanliga grytgrönsakerna. Jag lagade grytan i söndags och lät den stå i kylskåpet och dra tills idag, då sätter sig smakerna så bra. Den här grytan passar även bra med lamm. Då kan man med fördel använda torkad timjan istället för, eller tillsammans med, örtkryddan.

1 kg nötstek
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
2 paprikor (vit spetspaprika är bra för grytor)

1 aubergine
1 zucchini
1 burk hela tomater
2 msk tomatpuré
½ msk torkad örtkrydda 
2 köttbuljongstärningar
3 dl vispgrädde

Salt och peppar
Persilja

1. Skär köttet i bitar. Bryn bitarna i smör i en stekpanna och lägg över dem i en gryta

2. Skala och klyfta löken. Skala och hacka vitlöken. Fräs i några minuter och lägg sen över i grytan.

3. Kärna ur paprikorna och skär dem i bitar. Skär aubergine och zucchini i bitar. Lägg ner alla grönsaker i grytan.

4. Tillsätt tomatpuré, burken med tomater, örtkrydda, buljongtärningar och grädde. Låt grytan koka under lock på svag värme ca 30 min. Smaka av med salt och peppar. Klipp över persilja.

Jag duttade i lite soja och lite mer salt och peppar när jag värmde upp grytan igen. Man får smaka sig fram!



Inga kommentarer: