Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 1 augusti 2012


Rotsaksplättar (med bacon)

Nu var det länge sen jag lade ut ett recept. Det blir inte lika mycket traditionell matlagning på sommaren. Kyckling och potatissallad, sallad eller grillat med tillbehör, alltså inga recept att tala om. Blir det så för er också? Men idag gjorde jag en god och enkel middag som jag tycker är värd att lägga ut. Rotsaksplättar som är goda vegetariska, men man kan även tillsätta bacon i smeten eller äta bacon som tillbehör. Plättarna kan gräddas i förväg och värmas i micro eller ugn när man ska äta dem. Barnen tyckte de var jättegoda ;)

2 dl vetemjöl
1 ½ tsk salt
4 dl mjölk
3 ägg
4 potatisar
4 morötter
½ dl persilja

ev hackade baconbitar  i smeten eller stekt bacon på sidan om

Turkisk yoghurt
Lingon eller lingonsylt

1. Blanda mjöl, salt och hälften av mjölken. Vispa till en slät smet.

2. Vispa i äggen ett och ett. Vispa sen i resten av mjölken.

3. Skala och riv potatis och morötter grovt och rör ner i smeten. Klipp persiljan och rör ner den i smeten.  Rör  sist ner baconbitar i smeten om du vill ha med det i plättarna.

4. Grädda plättar i smör i en plättlagg eller stekpanna. Lägg över plättarna på en plåt och varmhåll i ugnen. Låt dem steka längre i ugnen om du vill ha mjukare rotsaker.

5. Blanda turkisk yoghurt och lingon/lingonsylt. Stek bacon om du vill ha det på sidan om.

6. Servera plättarna med den kalla lingonsåsen och ev bacon. 


Inga kommentarer: