Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 11 augusti 2012


Krämig lökpaj



Jag har sett otaliga matlagningsprogram där de lagat lökpaj. Oftast i portionsformar som förrätt. "Oniontarte" låter kanske lite förnämare än lökpaj, men det är ju samma sak egentligen! Jag använde svärmors recept på pajdeg och hittade fyllningen i ett annat recept. Pajen kommer att bli ett lite annorlunda tilbehör till kvällens kräftskiva. Vi serverade gräddfil och klippt gräslök till. Gott!!

Pajdeg
2½ dl vetemjöl
100 g mjukt smör
100 g keso

Fyllningen
3 ägg
2 dl grädde
500 gram lök, i tunna klyftor (ca 4 lökar)
1½ dl smakrik ost, riven
Salt och peppar


1. Sätt ugnen på  200  grader.

2. Hacka ihop mjöl, smör och keso. Tryck ut i smord pajform.

3. Bryn löken mjuk och glansig i smör utan den tar färg. Låt svalna och fördela den sen i pajskalet.

4. Rör samman ost, grädde, ägg och lite salt och peppar. Häll över löken i palskalet.
 
5. Grädda pajen i 25 -35 minuter tills äggstanningen "stannat" förutom i mitten där den ska vara lite lös, den hårdnar när den kallnar.

2 kommentarer:

Anneli Eriksson sa...

Mums! Den provar jag till min kräftskiva nästa lördag!

IngelaC sa...

Ja gör det, den var riktigt god =)