Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 28 augusti 2012


Äppelpaj med havregryn

Den här pajen är en sån där paj som "alla" kan. En variant till smulpaj som känns lite nyttigare eftersom den innehåller havregryn. Nyttigare eller ej, det spelar kanske inte så stor roll för den är iallafall väldigt god.
Jag sparade ett gäng äpplen när jag gjorde äppelmos för att kunna göra paj och äppelkaka. Eftersom det är sommaräpplen med tunt skal går de tyvärr inte att spara någon längre tid. Synd det, för de är min absoluta favorit, härligt syrligt friska!  Använd med fördel en äppelklyftare som kärnar ur och klyftar äpplet på ett kick!  

Äpplen, hur många beror på storlek 
2 tsk kanel
2 msk socker
2 dl havregryn
1 dl mjöl
1 msk socker
100 g smör

Vaniljsås eller vaniljglass till servering

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg dem i en ugnsfast form.

3. Strö över socker och kanel.

4. Blanda havregryn, mjöl och socker i en bunke och häll över äppelskivorna.

5. Hyvla smör med en osthyvel till tunna skivor och täck hela formen.

6. Grädda i cirka 20 minuter tills pajen fått fin färg och en knäckig yta.

Inga kommentarer: