Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 13 augusti 2012


Ugnsgratinerad lax med blomkåls- och potatismos

Här kommer ännu ett recept som kom till av det jag hade hemma för tillfället. På tallriken ser det ut som något för bäbisar eller åldringar utan tänder. Men det är faktiskt väldigt gott, känns nästan lite syndigt krämigt att äta. LCHF:are kan utelämna potatisen och lägga till mer blomkål så funkar det bra för dem med :)

Färsk lax är ju överlägset godast och jag använder det så ofta jag kan. Jag brukar passa på när det är bra pris. Jag köper även på mig nån extra laxsida och fryser in i lagomt stora bitar. Men de frysta protionsbitarna man köper är helt ok de med.

4 portionsbitar lax
1 litet blomkålshuvud
3-4 rejäla potatisar
1 dl grädde
2 dl creme fraiche

1 ägg, gulan
½ burk philadelphia

Smör
Gräslök, klippt
Salt och peppar


1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smörj en ugnsform och lägg i laxbitarna i mitten. Formen ska vara stor nog för att klicka moset runt om och mellan laxbitarna.

3. Dela blomkålen i  bitar. Skala och dela potatisen i mindre bitar. Koka mjuka i lite vatten och häll sen av vattnet.

4. Mixa blomkålen och potatisen med stavmixer. Rör ner äggulan, ½ dl creme fraiche och en klick smör. Smaka av med lite salt och peppar.

5. Klicka  moset runt laxen.

6. Blanda resterande creme fraiche med grädde och philadelphiaost. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt så mycket gräslök du vill ha.

5. Bred ut över laxbitarna och gratinera i ugnen i ca 15 minuter.

Inga kommentarer: