Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 10 augusti 2012


Ugnsstekt marinerad oxfilé
Jag tänkte laga lammkotletter men de var slut på affären. Orkade inte åka runt och leta så det blev oxfilé istället (!). Oxfilé behöver ju egentligen inte marineras, men nu var jag redan inne på det spåret så det blev en marinad ändå, fick ändra lite ingredienser bara. Till oxfilén åt vi Papas tostadas och vitlök- och rosmarinsås, se separata recept.

8 skivor oxfilé, ca 1,2 kg

marinad
1 dl olivolja
2-3 klyftor vitlök
5 msk mango chutney
3 lagerblad
Några kvistar timjan och rosmarin
1½ tsk svartpeppar
½ dl rödvinsvinäger

1. Blanda alla ingredienser till marinaden. Lägg i köttbitarna och låt dem marinera i 30 minuter.

2. Bryn köttet hastigt i smör i het stekpanna. Lägg över i en ugnsform och låt kallna.

3. Värm ugnen till 225 grader.

4. Stek i ugn tills köttet har innertemperatur på 58-60 (rosa), det går fort, ca 10 minuter. 

Inga kommentarer: