Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 6 augusti 2012


Blåbär och hallonpaj

En av mina stora svagheter här i livet är efterrättspajer. Jag bara ÄLSKAR paj!!! Så när jag fick blåbär av mina snälla svärföräldrar kändes det helt rätt att göra en paj. Hallon har vi i trädgården så jag skickade ut grabbarna för att plocka en bunke medan jag förberedde resten. Så, här kommer recept på Charlotte Perellis smaskiga blåbär och hallonpaj. Jag har gjort en förändring och det är att jag uteslutit flagad mandel. I originalreceptet ska det blandas ner ½ dl flagad mandel i toppingen. Den är försvinnande god =)

Pajdeg
3 dl vetemjöl
½ dl strösocker
125 g smör
1 msk vatten


Fyllning
½ liter färska blåbär och hallen
½ dl strösocker
½ msk potatismjöl (1 msk om bären är frysta)


Till servering
2 dl vispgrädde
2 äggulor
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker


1. Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa för hand eller i matberedare. Ta undan 1/4 och spara det till topping.

2.  Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt den stå i kylen i 30 min.

3. Värm ugnen till 225 grader. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 5 min. Ta ut ur ugnen.

4. Blanda blåbär och hallon med strösocker och potatismjöl. Fördela bären i pajskalet och smula över toppingen.

5. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt den svalna.

6. Vispa grädden. Vispa ner äggula, strösocker och vaniljsocker. Servera såsen till pajen.

Inga kommentarer: