Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 14 augusti 2012


Ugnsomelett à la rester

Jag gillar inte att slänga mat så jag försöker i det längsta hitta en lösning för rester. Ibland matlådor till jobbet, ibland "rest-buffe". Men när man har lite av ditt och lite av datt i kylskåpet som egentligen inte räcker till middag för familjen då får man sätta fantasin på prov och hitta på någon maträtt. Här kommer nu min "hitta-på-restmiddag" som var god och dessutom en riktig budgetmiddag =)

200 g grillat/stekt kött, tärnat
400 g kokt nypotatis, skivade
1 stor röd paprika, hackad
1 dl prästost, riven
50 g chèvre, riven
1 msk färsk oregano, klippt
1 msk färsk persilja, klippt
8 ägg
1 dl mjölk
Svartpeppar
Salt
Knorrs kycklingkrydda (ja faktiskt!)

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnsform med smör.

2. Tärna köttet. Skiva potatisen. Skär skivorna i mindre bitar om potatisen är stor. Hacka paprikan. Häll kött, potatis och paprika i ugnsformen.

3. Klipp örterna över formen. Rör om så ingredienserna blir jämt fördelade. Riv över osten.

4. Rör ihop ägg, mjölk, peppar, salt och kycklingkrydda. Häll över formen så det precis täcker innehållet.

5. Baka omeletten i ugnen tills den "stannat", ca 20 minuter.




Inga kommentarer: