Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 6 februari 2013


Blomkålsgratäng och dubbelpanerad falukorv


Idag har vi ätit en fantastiskt god blomkålsgratäng, jag försäkrar, supergod! Hoppa inte över den lilla slurken konjak. Tänkte servera falukorv till, rätt och slätt. Men plötsligt fick jag ett infall och dubbelpanerade korven. Det var ett genidrag för det lyfte den lite tråkiga falukorven till en ny nivå. Behövdes ingen sås.

1 blomkålshuvud
3 ägg
3 dl grädde
1 tsk konjak
1 tsk salt
Svartpeppar
1 dl riven smakrik ost
Chiliflakes

Falukorv, så mycket familjen behöver
2 ägg
3 dl ströbröd
Allroundkrydda (Santa Maria)
Några msk vetemjöl

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Ansa blomkålen och hacka den i bitar. Lägg i en smord ugnsform.

3. Vispa upp äggen. Vispa ner grädde, konjak, salt och peppar. Häll äggstanningen över blomkålen.

4. Häll äggstanningen över blomkålen. Strö över riven ost och chiliflakes.

5. Baka i mitten av ugnen tills blomkålen är mjuk, äggstanningen stelnat och gratängen fått fin färg, ca 40 minuter. Täck om det behövs. Stäng av värmen och låt den stå kvar i ugnen medan du lagar till korven.

6. Ta fram tre djuptallrikar/bunkar och häll vetemjöl, lätt uppvispat ägg och ströbröd med allroundkrydda (var inte blyg med krydda) i varsin tallrik/bunke.

7. Vänd korvskivorna i vetemjölet.

8. Doppa korvskivorna i de vispade äggen.

9. Vänd korvskivorna i ströbrödet.

10. Stek i smör på medelhög värme .



Inga kommentarer: