Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 4 februari 2013


Plommonspäckad fläskytterfilé med plommongräddsås

Känns som om jag publicerat något likande förut. Men så kan det bli när man kokar ihop något av det man gillar och råkar ha hemma. Såsen blir vansinnigt god men ta måttet på grädden med en nypa salt för jag bara hällde i grädde tills jag fick en bra smak. Det behövs inga extra kryddor i såsen. Jag tänkte göra ugnsstekt potatis till men jag råkade bränna tummen något så in i ...... på ett lock som låg på en platta som av någon mysko anledning gått igång "av sig själv". Nu har jag dinosauriehud på tummen! Det gjorde så ont efteråt att jag knappt kunde använda handen, så det blev pasta till istället, men det var gott!

1 fläskytterfilé
12-15 katrinplommon
Salt och vitpeppar
1 köttbuljongtärning
5 dl vatten
2 msk vitvinsvinäger
1 msk svartvinbärsgelé
½-1 gul lök
10 katrinplommon
3 dl grädde
Kokspadet från filéen

1. Rensa filéen och skär små fickor på jämna mellanrum runt om. Pilla in katrinplommon i fickorna. Krydda filéen med salt och peppar runt om.

2. Bryn filéen runt om i smör i en stekpanna med höga kanter på hög värme.

3. Skala och skär löken i bitar.

4. Sänk värmen och häll i vattnet. Smula ner buljongtärningen och fördela lök och katrinplommon runt om. Låt koka på svag värme tills filéen är genomkokt. 

5. Ta upp filéen och varmhåll den i ugnen på 100 grader eller under folie.

6. Sila av kokspadet och häll tillbaks det i pannan. Häll i grädde och red till lämplig konsistens med t.ex. potatismjöl eller vetemjöl utrört i lite vatten.

7. skär filéen i skivor och servera

Inga kommentarer: