Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 19 februari 2013



Broccoli- & falukorvsgratäng

Idag blir det en middag som även passar de som äter mindre kolhydrater. Gratängen är jättegod som den är men vill man trots det ändå ha sina dagliga kolhydrater så koka potatis till! Det är inte världens vackraste mat, ser faktiskt lite sunkigt ut om man ska vara helt ärlig, men det är väldigt väldigt gott :)

1 bukett färsk broccoli
500 g falukorv
3 ägg
200 g philadelphiaost
2 dl grädde
100 g keso
Salt
Svartpeppar
Grillkrydda vitlök och örter (Santa Maria)
Riven ost

1. Skär broccolin (inte stammen) i mindre bitar och koka i lättsaltat vatten i 10 minuter. Häll av vattnet.

2. Smöra en ugnsform. Sätt ugnen på 225 grader.

3. Skär falukorven i tärningar. Häll korven och broccolin i formen och blanda om.

4. Vispa ihop philadelphiaost och ägg. Rör ner grädde och keso. Smaka av med kryddorna. Häll i formen och strö över riven ost.

5. Grädda i ugnen i 45 minuter.


Inga kommentarer: