Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 17 februari 2013



Marinerad kassler med chèvrecreme och ugnsrostad sötpotatis och paprika

Det här skulle jag ha lagt ut igår, men det blev inte av så här kommer det idag istället! En annorlunda och god kasslerrätt. Man kan lika gärna ha vanliga ugnsrostade rotsaker till istället för sötpotatis. Jag tycker att chèvrecremen är pricken över i men om man nu inte skulle gilla chévre går det bra med tzatziki  till. 

1 bit kassler, 600 g
3-4 sötpotatisar
2-3 spetspaprikor
Olivolja
Salt och svartpeppar

Marinad
1 kruka koriander, bladen
1 vitlöksklyfta
Chiliflakes (jag tog en kvarts tesked)
½ msk kumminfrön
½ lime, saften
4 msk olivolja

Chèvrecreme
200 g chèvre
1 dl creme fraiche
1 msk honung

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala och skär potatisen i bitar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och ringla över olivolja. Rosta i ugnen tills de är mjuka men har kärna kvar. Tiden beror på hur tjocka bitarna är.

3. Lägg under tiden korianderblad och kumminfrön i en bunke. Pressa ner vitlöksklyftan och häll i limesaften och olivoljan. Smaka av med så mycket chiliflakes du vill ha, beroende på hur stark du vill att marinaden ska vara.  Mixa med mixerstav.

4. Skiva kasslern och vänd skivorna i marinaden. Skär paprikan i bitar.

5. Skär av kanterna på chèvren och mixa den i matberedare. Tillsätt lite creme fraiche i taget och sist honungen. Ställ kallt tills det är dags att äta.

6. Ta ut plåten ur ugnen och vänd på sötpotatisen. Lägg kasslerskivorna och paprikan på potatisen och ställ in i ugnen igen i 10 minuter. 




Inga kommentarer: