Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 21 februari 2013



Stora köttbullar med mynta


Här har jag fusionerat *fniss* (jag jobbar ju med fusioner så jag kunde inte låta bli!) ihop recept på köttbullar och keftedes. Och jösses vad gott det blev!!! Ta mängden kryddor med en nypa salt (haha) för jag bara duttade i utan att mäta. Jag gjorde stora köttbullar men det går lika bra med biffar. Vi åt mos av potatis och sötpotatis till. Behövs ingen sås, men gärna några goda grönsaker till.

3/4 dl havregryn
1 msk potatismjöl
1 dl grädde

½ dl mjölk
500 g köttfärs 
½ gul lök
1 ägg
1 msk kalvfond

½ tsk worcestershiresås
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm paprika
1 krm kryddpeppar
1 krm cayennepeppar
1 msk torkad mynta


1. Blanda havregryn, potatismjöl, grädde och mjölk i en stor bunke. Låt svälla i 10 minuter och rör sen ner köttfärsen. 

2. Skala och finhacka löken. Bryn mjuk  i smör i en stekpanna. Blanda ner i köttfärsen.

3. Häll i resterande ingredienser i bunken och blanda snabbt ihop till en smet. Provstek en liten köttbulle och krydda mer om det behövs.

4. Rulla stora köttbullar (lättast med blöta händer) och lägg dem på en blöt skärbräda.

5. Koka upp vatten i en stor stekpanna med höga kanter. Sänk värmen så vattnet sjuder. Lägg i köttbullarna och låt dem koka tills de är genomkokta. Lägg dem i ett durkslag och låt dem rinna av.

6. Stek försiktigt köttbullarna runt om i smör i en stekpanna så de får färg.

Inga kommentarer: