Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 12 februari 2013


Paprika och zucchini fyllda med köttfärssås


Men idag har vi då ätit god mat! När jag lagar köttfärssås gör jag ofta dubbel sats. Det blir såklart en massa över. Bra att ha i frysen och bara plocka fram till spagetti eller för att göra lasagne, men man kan ju även göra något annat kul av den, som det här till exempel. Jag blandade i generöst med torkad mynta i köttfärssåsen eftersom vår familj älskar det. Hur enkelt som helst och väldigt, väldigt gott!!!

Jag hade tänkt använda röda och gula paprikor men hittade bara tre-pack på affären. Eftersom jag inte ville ha en massa paprikor över (om man nu kan kalla två för en massa *s*) så köpte jag ett sånt plus en zucchini. Grabbarna åt paprika och jag zucchini. Jag slängde ihop en snabb tzatziki  och kokade lite pasta till. Ett gott bröd borde jag ha haft, men det får bli nästa gång, för en nästa gång blir det definitivt!

Paprikor 
Zucchini
500 g köttfärssås (se gärna mitt recept "mammas köttfärssås". Den ska vara gräddig)
Mynta, torkad
Ost, riven

Till servering
Tzatziki
Bröd
Pasta

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Tvätta av paprikorna och skär av ett lock. Ta bort kärnorna och kapa dem lite i botten om det behövs för att de ska stå bättre.

3. Tvätta zucchinin och skär den i två delar på längden (dela sen varje del i två om du vill, lättare att hantera då!) Rensa bort kärnorna i mitten så det blir en längsgående skåra.

4. Fyll paprikorna och zucchinin med köttfärs. Lägg dem i en ugnsform och toppa med riven ost.

5. Gratinera i ugnen i 20-25 minuter.





Inga kommentarer: