Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 13 februari 2013


Torsk med persiljesås och ägghalvor


Idag åt vi en variant av torsk med äggsås - torsk med persiljesås och äggen på sidan om. Men ska jag vara helt ärlig var det faktiskt inte torsk utan ryggfilé av Alaskan Polloc som jag sprang på till bra pris på ICA, fast receptet funkar ju lika bra ändå! 

Potatis, skalade
4 ägg
600 g torskfilé eller annan vit fisk
1 fiskbuljongtärning
50 g smör
2 msk vetemjöl
2 dl vatten
½ msk fiskfond
½ dl grädde
2 dl mjölk
Salt och vitpeppar
Persilja, hackad

1. Sätt igång potatiskoket. 

2. Hårdkoka äggen och låt dem sen vila i kallvatten.

3. Smält smör och rör ner vetemjöl. Häll i vatten, fond, grädde och mjölk. Låt koka upp under omrörning (den tjocknar från botten). Sänk värmen och låt puttra i 5 minuter. Ställ åt sidan.

3. Koka upp vatten och buljongtärning. Skala under tiden äggen och halvera dem.

4. Sänk värmen och lägg i fisken. Låt sjuda några minuter tills fisken är vit och genomkokt. Ta upp den med en hålslev och håll varm.

4. Värm upp såsen igen och rör ner persiljan. Smaka av med salt och vitpeppar.


Inga kommentarer: