Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 24 februari 2013


Red Velvet Cake

Här kommer recept på en lite tung kaka med smaskig glasyr, som en amerikansk tårta ungefär. Den är saftig och god och har en härlig rosa färg.

Kakan
3 dl strösocker
2 ägg
3½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
2 tsk vaniljsocker
1 msk vitvinsvinäger
1 dl smält smör
2½ dl mild yoghurt
1½ msk röd karamellfärg

Glasyr
400 g philadelphiaost
2½ dl florsocker

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör och låt det svalna.

2. Smörj och bröa en rund kakform med avtagbar kant.

3. Rör socker och ägg till en porös smet. Rör ner vitvinsvinäger, smält smör, yoghurt och karamellfärg.

4. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör sen hastigt ner i smeten. 

5. Häll smeten i kakformen och grädda i mitten av ugnen ca 40 minuter. 

6. Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna något innan du stjälper upp den. Låt den sen kallna helt.

7. Rör ihop philadelphiaost och florsocker. Dela kakan i mitten och bred på glasyr på underdelen. Lägg på ovandelen och täck hela kakan med resten av glasyren.

Inga kommentarer: