Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 10 februari 2013




Steak- and Guinness Pie


Här kommer en variant av Jamie Olivers recept på Steak- and Guinness Pie, klassisk engelsk "pub grub". Egentligen ska det bli en tjock sås när man kokar ihop det, men jag hade kanske lite för mycket öl - är lite svårt att få till måtten från engelska till svenska ibland - så den blev lite väl lös. Jag löste det genom att göra en sås som tillbehör istället, och det var då ingen förlust för rätten!

600 g nötkött, tärnat
Salt och svartpeppar
2 msk mjöl
1 gul lök
2 morötter
2 palsternackor
4 stjälkar selleri
1 handfull färska kryddväxter (rosmarin, timjan , salvia...), bladen
1 lagerblad
2 flaskor guinness
2 fpk cocktailtomater
1 rulle smördeg
1 ägg

1. Krydda grytbitarna generöst med salt och peppar. Strö över mjölet och blanda runt så alla bitar är täckta.

2. Bryn köttet i olja i en stekpanna på medel-hög värme i omgångar. Lägg över i en gryta.

3. Skala och grovhacka lök. Fräs i olja i stekpannan och lägg över i grytan. 

4. Skala och grovhacka morot och palsternacka. Grovhacka selleri. Häll i grytan tillsammans med de färska örterna och låt allt fräsa några minuter under omrörning. 

5. Tillsätt lagerblad, guinness och tomater och låt koka upp. Sänk sen värmen och låt puttra under lock tills köttet är mört, ca 2 timmar. Smaka ev av med mer kryddor.

6. Värm ugnen till 200 grader.

7. För över kött och grönsaker med en hålslev till en djup ugnsform.

8. Skär ut smördegen till ett lock,lägg gärna på en extra kant. Skåra locket lätt med en kniv. Pensla med vispat ägg.

9. Baka mitt i ugnen i 30 minuter. Om du vill ha pommes till så se till att sätta in dem i tid. 

10. Sila av såsen och häll den i en kastrull. Häll på så mycket grädde du vill ha och låt koka upp. Red av med den redning du gillar att använda. Krydda mer om det behövs. Rör ner en msk svartvinbärsgelé eller två.



Inga kommentarer: