Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 17 februari 2013



Viltlax 


Den här rätten har flera av mina arbetskamrater provat. Och alla älskade det! Då måste  ju även jag prova det. Resultatet då? Jo tusen tack för tipset, det är fantastiskt gott! Hela familjen gav tummen upp och vill gärna äta det igen. Bli nu inte skrämd av det lite udda att ha viltfond och lingon till lax, det funkar förbluffande bra ihop! Jag tog mig den artistiska friheten att dubblera såsen, bra beslut :)  

600 g lax, hel bit eller portionsbitar
1 tsk salt
5 dl matlagningsgrädde (jag tog hälften vanlig grädde)
4 msk viltfond med kantareller
4 msk lingonsylt (jag tog lingon istället)
2 krm svartpeppar
2 tsk timjan

Till servering
Potatis, gärna pressad
Rårörda lingon
Kokta grönsaker

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.

3. Blanda grädde, viltfond, lingon(sylt), svartpeppar och timjan. Häll över laxen.

4. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter. Koka under tiden potatis och grönsaker.



Inga kommentarer: