Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 26 februari 2013


Currykryddad potatissoppa

Idag blev det en enkel soppa till middag. Kryddorna är på ett ungefär, man får smaka sig fram. Rör gärna ner lite turkisk yoghurt vid servering. Vi åt osttoast till.

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1-2 tsk curry
6 potatisar
1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl grädde
Örtsalt
Peppar
Citronsaft

1. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs mjuk i smör i en gryta tillsammans med curry.

2. Skala potatisen och skär den i kuber. Lägg ner i grytan.

3. Häll vatten i grytan och lägg i buljongtärningarna. Låt koka i 15-20 minuter tills potatisen är mjuk.

4. Ta kastrullen från värmen och mixa slät med mixerstav. Häll i grädde och smaka av med örtsalt, peppar och en dutt citronsaft. Tillsätt även mer curry om det behövs. Låt koka upp igen. Om den blir för tjock så späd med vatten eller grädde.


Inga kommentarer: