Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 25 februari 2013



Fish and chips 
eller fisk med cornflakespanering 
och hemmagjorda pommes frites

MUMS! Det är så otroligt mycket godare att panera egen fisk istället för färdiga fiskpinnar från frysdisken. Visst är det lite pillande med dubbelpaneringen, men det är det värt. Att panera med cornflakes är kanon! Det här är ju inte riktigt som engelsk fish and chips men väl så gott. Servera gärna Marie Rose sås och ärtor till. Jag köpte en äkta engelsk vinäger när vi var i London i höstas. Det är gott att ringla lite över vid servering

Potatis
Stora potatisar (så många ni behöver)
Olivolja
Salt och svartpeppar

Fisken
600 g vit fiskfilé (färsk eller tinad)
2 ägg
Cornflakes
Salt och vitpeppar
1 citron
Vetemjöl

Till servering
Kokta ärtor
Marie Rose sås (finns separat recept)
Vinäger
Citron

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala och skär potatisarna i stavar, ca 1 cm. Lägg i en bunke, ringla olivolja över och blanda om. Fördela på bakplåtpappersklädd plåt. Strö över salt och svartpeppar.

3. Rosta i ugnen tills potatisen är mjuk, ca 40 minuter. Vänd någon gång under tiden. Ändra till grill de sista minuterna om det behövs.

4. Vispa upp äggen i en bunke. 

5. Häll rejält med cornflakes i en annan bunke och krossa till små bitar.

6. Skär fisken i mindre bitar. Lägg bitarna i en plastpåse (eller dela upp den i två påsar). Häll i mjöl, vitpeppar och salt och skaka om försiktigt så fiskbitarna täcks. Häll ut dem på en bricka.

7. Doppa fisken i ägg och vänd sen i cornflakes.

8. Stek fisken i smör i en stekpanna på medelvärme några minuter på varje sida.

Inga kommentarer: