Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 8 februari 2013


Kycklingfilé med ädelostfyllda äpplen och valnötter

Det här är ett viktväktarrecept. Om nån viktväktare läser mina recept, vilket kanske inte är troligt med tanke på mängden grädde i mina recept, så är det 12 "pluttar". Jag skriver originalreceptet med mina ändringar inom parentes. Jag missade att köpa broccoli så det blev grönsakslöst, men äpplena är å andra sidan så goda till så det behövs egentligen inga grönsaker.

500 g kycklingfilé (jag använde kycklinglårfile istället)
1 msk flytande margarin (jag använde smör)
4 äpplen
100 g ädelost
8 valnötskärnor
4 dl pasta
1 vitlöksklyfta
1 tsk olja
2 dl creme fraiche, max 8 % (jag använde 34 % plus 2 dl grädde)
½ hönsbuljongtärning
Persilja, hackad
1-2 broccolistånd 

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Bryn kycklingfiléerna i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg i en ugnsform.

3. Halvera och kärna ur äpplena. Lägg dem runt kycklingen i formen.

4. Fördela ädelosten och valnötter på äppelhalvorna.

5. Stek i ugnen tills kycklingen är genomstekt, ca 20 minuter.

6. Koka pasta.

7. Hacka vitlöken och fräs den i olja i stekpannan. Rör ner creme fraiche och persilja. Smula ner buljongtärningen. Låt koka upp och smaka ev av med salt och peppar.

8. Häll såsen över pastan och rör om.  




Inga kommentarer: