Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 27 februari 2013


Färsrulle

Ibland är det roligt att skoja till vardagsmaten, så varför inte göra köttfärslimpa i form av rulltårta? Som vanligt har jag inga mått på kryddorna, man får höfta till det eller smaka sig fram. Ät med potatis eller pasta, och även om jag tycker det är gott utan sås så kan jag tänka mig att det är kanongott med en gräddsås till.

300 g nötfärs
100 g fläskfärs
½ dl ströbröd
1 dl mjölk
1 ägg
Salt
Svartpeppar
Lökpulver

Fyllning
1 pkt bacon
1 liten gul lök
1 äpple
Färsk persilja

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Rör ihop ströbröd och mjölk. Låt stå och svälla i 10 minuter.

3. Blanda ihop med resten av ingredienserna.

4. Skala och finhacka löken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Häll i en bunke.

5. Skär bacon i bitar och fräs lite lätt i stekpannan. Häll över i bunken.

6. Klipp ner persilja i bunken.

7. Skala och hacka äpplet. Häll ner i bunken och blanda om.

8. Bred ut plastfolie på en skärbräda och platta ut färsen på den till en fyrkantig platta, tänk rulltårta!

9. Fördela fyllningen på färsplattan och rulla med hjälp av plastfolien ihop den som en rulltårta. (Obs ta bort plastfolien).  Lägg rullen med skarven nedåt i en smord ugnsform.

10. Grädda rullen i ca 35-45 minuter beroende på hur tjock den är.

Inga kommentarer: