Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 24 februari 2013



Fläskfilé/fläskytterfilé i portersås


Porterstek är en av mina stora favoriter. Här kommer den i enklare form med fläskfilé eller fläskyeetrfilé. Går tokfort att laga till och är minst lika gott som originalet. Prova gärna att äta potatiskaka med chèvre (se separat recept) och haricot verts till. Himmelskt gott!

Jag har två tillagningssätt. När jag använder fläskfilé kokar jag filéerna hela i såsen. När jag använder fläskytterfilé steker jag skivor som jag sen lägger i såsen. 


2 fläskfiléer eller 1 stor fläskytterfilé
1 flaska porter, 33 cl
1½ dl koncentrerad svartvinbärssaft
½ dl kinesisk soja
1 tsk timjan
5 enbär
5 svartpepparkorn
2 köttbujongtärningar eller motsvarande fond
2 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
Grädde

1. Krossa enbär och svartpepparkorn i en mortel. Häll i en stor gryta.

2. Skala och skär gul lök och vitlök i bitar. Lägg i grytan.

3. Häll porter, svartvinbärssaft, soja, buljongtärningar/fond och timjan i grytan. 

Här kommer två alternativ - hel filé eller i skivor:

4a. Putsa fläskfiléerna och bryn dem runt om i smör i en stekpanna. Lägg ner i grytan. Om de inte får plats så kan du dela dem i två delar. 

5a. Låt sjuda tills köttet är klart, ca 20 minuter. Om köttet inte täcks helt av vätskan så vänd det några gånger under koktiden.

6a. Ta upp fläskfiléerna täck dem med aluminiumfolie.

7a. Sila bort löken och häll tillbaks såsbasen i grytan. Tillsätt grädde tills det smakar som du vill ha det. Red av med valfri redning. 

8a. Skiva filéerna och lägg ner skivorna i grytan.  Servera!

Alternativt:

4b. Putsa och skär filéerna i tjocka skivor. Vänd dem i vetemjöl blandat med lite salt och vitpeppar. Bryn skivorna på båda sidorna och lägg åt sidan.

5b. Låt såsen koka 10 minuter. Sila bort löken och häll tillbaks i grytan. Tillsätt grädde tills det smakar som du vill ha det. Red med valfri redning. Lägg i köttet och låt puttra nån minut tills köttet är klart. Servera!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt gott - tack så mycket! Det här blev vår huvudrätt till nyårsmiddagen. /Niklas, Kalmar

IngelaC sa...

Vad roligt att höra :)