Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 19 april 2013


Ädelostfylld kycklingfilé med mango i gräddsås

Det här är en av mina favoritrecept för kyckling. Vill man ha mer smak av ädelost så smula i lite i såsen. Och personligen vill jag ha betydligt mer mango är vad receptet säger, men så är jag ju galen i mango också! Gott med basmatiris eller färsk pasta till. Alla gillar detta, även de som är skeptiska till ädelost!

4 kycklingfiléer
75-100 g ädelost
1 mango (eller använd frysta mangotärningar, tinade)
1 msk kycklingfond
3 dl grädde
2 msk soja
2 krm svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala mangon och skär den i tärningar (alternativt tina de frysta mangotärningarna).

3. Gör ett snitt i kycklingfiléerna och lägg i en stav ädelost. Stäng fickorna med tandpetare om det behövs. Jag brukar steka filéerna en och en i en liten stekpanna, och är man försiktig behövs inga tandpetare.

4. Bryn filéerna på båda sidor i smör i en stekpanna. Lägg över dem i en ugnsform. Ta bort tandpetarna.

5. Krydda kycklingen med svartpeppar och fördela mangon runt om.

6. Blanda ihop grädde, soja och fond. Om det finns ädelost kvar kan du smula ner den i såsen. Häll över filéerna.

7. Grädda i ugnen tills kycklingen är genomstekt, ca 20 minuter.

Inga kommentarer: