Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 6 april 2013


Oxfilé med vitlöksmör, hasselbackspotatis 
och ugnsstekt tomat.

Idag blev det riktig höjdarmat till middag! Bättre än på restaurangen blev familjens betyg. Jag bugar och bockar. Tror dock att min nya stekpanna i rostfritt stål har något att göra med det hela. Kanonbra att steka i men det går åt mycket smör! Vi gillar blodigt kött så 2 minuter per sida är perfekt stektid. Här kommer det gamla kock-tricket för att ta reda på hur stekt köttet är:
Känn på köttet med fingret. Om det känns som kinden är det blodigt, om det känns som nästippen är det rosa och om det känns som hakan är det genomstekt.

Vi kunde ju ha haft lite sallad till också, gärna lite ruccola, men det var fantastiskt gott även utan sallad. Det är väl inte mycket till recept att skriva, men hej och hå, här kommer det ändå ;)


Vitlökssmör
100 g mjukt smör
4 vitlöksklyftor
Örtsalt
Salt
Vitpeppar


Hasselbackspotatis
1 kg potatis
Salt
Vitpeppar
Ströbröd
Smör

Ugnsstekta tomater
4 bifftomater
Olivolja
Persillade


Oxfilé
1 oxfilé 800 -1000 g beroende på hur hungriga ni är
Salt och svartpeppar
Smör


1. Börja med vitlökssmöret - pressa vitlök i en skål. Blanda ner smör och smaka av med kryddorna.  Forma till en rulle på smörpapper eller plastfolie. Låt ligga i frysen tills det stelnat. Skär i skivor strax före servering.

2. Så till potatisen - sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisen och skåra den i tunna skivor utan att skära igenom. Lägg potatisen i en smord form. 

3. Smält smör och pensla potatisen med det, salta och peppra.  Sätt in ugnen och låt steka i 30 minuter. Pensla med mer smör några gånger under stektiden. Känn med sticka att potatisen är mjuk med aningen kärna, annars låt steka några minuter till.

4. Dags för tomaterna - skär av topp och botten och dela sen resten i två tjocka skivor. Smörj en form med olivolja och lägg i tomatskivorna. Ringla olivolja över dem och krydda med persillade. 

5. Sätt in tomaterna i ugnen tillsammans med potatisen (när 30 minuter enligt punkt 3 gått). Strö över ströbröd på potatisen och låt dem, och tomaterna, steka i ca 10 minuter.

6. Under tiden potatisen och tomaterna går färdigt i ugnen är det dags för köttet. Rensa köttet från hinnor och skär det i 3-4 cm tjocka skivor. Banka ut dem något. Torka av skivorna med hushållspapper och salta och peppra.

7. Värm upp en stekpanna. Smält smör och lägg ner köttet. Stek köttet på hög värme i 2 minuter per sida. Stek i  omgångar, tänk på att inte lägga i för mycket kött i pannan åt gången. Låt köttet vila i 5 minuter innan servering.




Inga kommentarer: