Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 20 april 2013

Hemmagjorda smokey burger

Hemmagjorda hamburgare är så mycket godare än köpta! Jag lekte ihop ett recept på hamburgare med rökig smak som omväxling mot de vanliga hamburgarna. Hur mycket krydda man har i beror på hur rökigt man vill de ska smaka. Provstek en liten bit och krydda mer vid behov. Det behövs väl inget ägg egentligen, men jag slänger med ett ändå, tänker att det inte kan skada. Jag skulle ha bakat brödet själv, men så blev det inte eftersom jag hittade en nyhet på affären som jag blev så nyfiken på - fiberrika hamburgerbröd med havre och dinkel från Korvbrödsbagarn. De var riktigt goda! Kanske någon tycker det är lite fånigt att skriva recept på hur man steker hamburgare, med hey, det bjuder jag på! 

Hamburgaren
700 g nötfärs
2 vitlöksklyftor
1 ägg
1 + 2 msk barbequesås
ca ½ tsk anco chilipeppar
ca ½ tsk smoked paprika
ca ½ tsk svartpeppar
1 tsk salt
Ev. färdigskivad cheddarost

Ex på tillbehör
Skivad bifftomat
Sallad
Skivad schalottenlök eller rödlök
Ketchup och senap
Majonnäs
Rostad lök
Dressing

Gott till
Hemmagjord klyftpotatis
Cole slaw
Saltgurka i stavar eller små cornichons
Chips


1. Lägg ner nötfärs, pressad vitlök, ägg, 1 msk barbequesås och kryddorna i en bunke. Blanda försiktigt så kryddorna fördelar sig. Om man blandar för mycket blir hamburgarna sega och trådiga.

2. Dela smeten i 4 - 6 delar och rulla runda bollar som du lägger på en skärbräda. Platta ut den´m till ca 2 cm tjocklek.

3. Stek i grillpanna på hög värme i ca 3 minuter på var sida. Använd de kvarvarande 2 msk barbequesås till att pensla hamburgarna med mot slutet. Om du vill ha ost på så lägg på en ostskiva när du vänt hamburgaren.

4. Låt hamburgarna ligga på ett fat medan du steker på brödet lite snabbt.


2 kommentarer:

Snipe sa...

Det du beskriver är köttbullssmet. Hamburgare innehåller inte ägg. Do your homework kid.

IngelaC sa...

Rätt, eller biffsmet! Men det blir hur som helst goda biffar oavsett vad man kallar dem ;)