Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 16 april 2013


Zucchinisoppa

Här kommer recept på en len fin vegetarisk soppa. Hela familjen gillar den. När jag smakade av soppan tyckte jag att den saknade något och eftersom jag blivit helt galen i persillade och använder det i tid och otid så duttade jag i det i soppan. Det gjorde susen det! Servera med ett gott bröd som man kan doppa i soppan, mmmmm så gott! Om man vill kan man steka svamp till och lägga ner den i tallriken vid servering.

1 l tärnad zucchini (600-800 g)
3 msk olja
3-4 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
1 tsk tomatpure
2 kvistar rosmarin (eller ½ tsk torkad)
8-10 dl grönsaksbuljong
Vitpeppar, ca 1 krm
Persillade, ca ½ tsk
Ev. salt

1. Skala och hacka löken. Fräs den mjuk på låg värme i oljan i en gryta stor nog att rymma soppan.

2. Tärna zucchinin och häll ner den i grytan. Låt zucchinin fräsa med löken tills den blivit lite mjuk. 

3. Pressa ner vitlöksklyftan och tillsätt tomatpuren. Häll på 8 dl buljong och rör om. Lägg i rosmarinkvistarna. Lägg på lock, koka upp och låt sen koka på medelvärme i 15-20 minuter.

4. Ta av grytan från värmen. Ta ur rosmarinkvistarna och mixa soppan slät med en stavmixer. Smaka av med vitpeppar och persillade. 

5. Ställ tillbaks grytan på spisen, sänk värmen och låt puttra i ytterligare 10 minuter. Späd med mer buljong om det behövs. Krydda mer vid behov.


Inga kommentarer: