Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 1 april 2013


Pulled pork

Varför har jag inte provat det här förut? Denna fantastiskt goda rätt från Amerikanska södern kräver gott om tid men är väl värd att vänta på. Det finns tusen och en olika recept, det ena mer avancerat än det andra. Det här är väldigt enkelt, men resultatet...oj, oj, oj... mört, saftigt, smakrikt ... ja gudomligt gott kött! Servera med sallad, pitabröd, tortillabröd, creme fraiche, barbecuesås, salsa, avokado...ja det man tycker passar bra till. Och pröva för all del min tomat- och avokadosalsa, se separat recept, det är kanongott till.

ps, enligt originalreceptet ska den tillagas i ca 4 timmar, men det räcker inte. Lägg på 1-2 timmar till!

1½ kg benfri fläskkarré i bit (men jag använde fläskytterfilé!)
2 tsk smoked paprikapulver
2 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk ancho chilipulver
2 tsk salt
½ tsk svartpeppar
2 msk olivolja
2 gula lökar

1. Sätt ugnen på 120 grader.

2. Blanda ihop alla kryddor och gnid in köttet med dem. Lägg köttet i en ugnsform med höga kanter.

3. Skala och klyfta löken. Lägg den runtom köttet. Ringla över olivoljan.

4. Täck hela formen med ugnsfolie och ställ in i ugnen. Låt steka i ca 4 timmar (mer!) tills köttet faller isär (det ska gå att dra isär med gafflar när det är klart).

5. Ta ut ur ugnen och ta bort folien. Ös stekspad över köttet och sleva sen ur resterande stekspad och lök till en skål. 

6. Höj värmen till 200 grader och ställ in formen i ytterligare 20 minuter.

7. Ta ut formen. Dra isär köttet med två gafflar så det blir som trådar. Blanda köttet med stekskyn och löken. Smaka ev. av med salt och peppar.

Inga kommentarer: