Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 17 april 2013


Mac and cheese the Jamie Oliver style...
eller rätt och slätt makaronipudding med blomkål

Jag gillar makaronipudding. Det är ett så praktiskt sätt att göra av med små snuttar av korv eller skinka som ligger och ser ledsna ut i kylskåpet. Ofta slänger jag bara ihop något men ibland gör jag efter recept. Här kommer (nästan) Jamie Olivers recept på makaronipudding med blomkål. I hans recept gör man eget "ströbröd" av franskbröd, rosmarin och olivolja som man mixar i matberedare men jag använde vanligt ströbröd. Jag hade några grillkorvar i kylskåpet som jag slängde med. Receptet räcker till betydligt fler än 4 personer, men det är ju bra med matlådor :)

1 blomkålshuvud
400 g makaroner
300 g ost (cheddar och parmesan i originalet, jag tog prästost)
2 dl creme fraiche
2 vitlöksklyftor
1-2 dl hackad bladpersilja
Salt och peppar
2 paket bacon (och/eller korv)
Ströbröd

1. Sätt ugnen på 200 grader grill. Klipp bacon i en stor ugnsform och låt det steka i ugnen. Vill du ha korv i också (eller istället för bacon) så skär lagom stora bitar/skivor och låt dem steka med baconet. Ta ut formen och ställ åt sidan när det är färdigstekt. 

2. Riv osten i en värmetålig bunke, gärna aluminium, som får plats på/i kastrullen som du ska koka pastan och blomkålen i. Rör ner creme fraiche. Pressa i vitlöken. Hacka  persilja och rör ner den. 

3. Koka upp rejält med saltat vatten i en stor kastrull. Rensa blomkålen och skär buketterna i små bitar. Häll i det kokande vattnet. Tillsätt pastan (när beror på koktid) och låt den koka med.

4. Sätt bunken med osten i/över kastrullen. Rör om till osten har smält, ta då bort bunken med en grytvante och ställ den åt sidan. Smaka av med salt och peppar.

5. Häll makaroner och blomkål i ett durkslag, men spara kokspadet. Häll makaroner och blomkål i ugnsformen med bacon. Tillsätt ca 3 dl kokvatten. Häll i ostsåsen och rör om så det blir rejält omblandat. Smaka av med mer salt och peppar om det behövs. Det ska vara rätt lös konsistens, rör ner lite mer kokvatten om det känns för tjockt. 

6. Strö över ströbröd och gratinera i övre delen av ugnen tills gratängen får fin färg, ca 10 minuter. Ändra gärna till grill de sista minuterna.



Inga kommentarer: