Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 3 april 2013



Biff i panna med fetaost och cocktailtomater


En stor biff med sås direkt i stekpannan, så praktiskt. Det här är en variant av den färsbiff jag brukar göra. Persillade innehåller salt så jag tillsätter inget extra, men man får smaka sig fram. Om ni tycker det är besvärligt att vända hela biffen så dela den i två halvmånar, då blir det lättare att vända. Gott med ugnsrostade rotfrukter till.

500 g köttfärs
1 ägg
1 msk persillade
1 dl mjölk
1 krm peppar
½ msk kalvfond
1 tsk soja
2 dl grädde
½ fpk cocktailtomater
150 g fetaost i bitar

1. Blanda köttfärs, ägg, persillade, mjölk och  peppar. Provstek en bit om du vill kolla kryddningen.

2. Smält smör i en stekpanna. Platta ut färsen till en stor biff som nästan täcker hela pannan och stek i 4 minuter. Vänd biffen och stek i 2 minuter. Sänk värmen.

3. Blanda ihop grädde, soja och fond. Häll runt biffen i pannan. 

4. Dela tomaterna och strö dem och fetaosten över biffen. Lägg på lock och låt puttra några minuter på låg värme.

Inga kommentarer: