Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 21 april 2013


Pärontartelette

Här kommer recept på en fantastiskt god och superenkel efterrätt. I originalreceptet ska man blanda 25 g farinsocker, 2 msk smör och 1 msk syltad ingefära, men jag tog mig friheten att förenkla receptet och använde en marmelad med ingefära i istället. Och jag använde konserverade päron istället för färska. Kanelen är också min idé. Eftersom jag inte provat originalreceptet så jag vet inte hur det smakar, men min variant är väldigt, väldigt god.  Personligen tycker jag inte man behöver något till, men lite vispad grädde eller vaniljglass är nog inte fel det heller!

1 rulle färdigkavlad smördeg eller 4 plattor fryst smördeg
4 päronhalvor, konserverade eller färska
Marmelad med ingefära (jag använde "williamspäron och ingefära" från "Den gamle fabrik")
Kanel

1. Sätt ugnen på 200 grader. 

2. Om du använder fryst smördeg - tina smördegen och kavla ut den. Om du använder färdigkavlad - skär den i fyra lika stora rutor. Picka rutorna med en gaffel.

3. Om du använder konserverade päron - låt dem rinna av ordentligt i ett durkslag. Om du använder färska - skala, dela och kärna ur dem.

 4. Fördela en matsked marmelad i mitten på varje smördegsplatta. Lägg på en päronhalva. Skiva päronhalvorna på längden, men inte ända upp till "skaftet". Bred ut dem som en solfjäder.

5. Vik upp kanterna runt om och vik in hörnen. Räffla kanterna med en gaffel.

6. Grädda mitt i ugnen tills smördegen rest sig och fått fin färg, 15-20 minuter.

7. Låt svalna lite innan servering. Pudra gärna över lite kanel vid servering.

Inga kommentarer: