Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 13 april 2013



Fläskfilé Wellington med krämig champinjonsås


Det här receptet, eller nästan, har jag publicerat tidigare men det är så gott att det väl förtjänar att publiceras igen. Jag gjorde en krämigt len champinjonsås med lite extra piff till oss vuxna och en gräddsås till grabbarna eftersom de tycker att svamp är det äckligaste som finns här i världen. Vi åt potatiskaka med chèvre till, det kan jag verkligen rekommendera (se separat recept).

600 g fläskfilé eller fläskytterfilé
Salt och svartpeppar
1 rulle kyld färdigkavlad smördeg
1 ägg till pensling 

Duxelle 
1 stor schalottenlök
1 vitlöksklyfta
100 g färska champinjoner
½ dl grädde
2 msk bakad leverpastej
salt och svartpeppar


Champinjonsås
50 g smör
2 schalottenlökar
500 g champinjoner
1 msk citronsaft
4 msk konjak
5 dl grädde

1. Putsa filén och bryn den runt omkring i stekpanna. Krydda med salt och svartpeppar. Lägg på ett fat och låt svalna av i kylskåp (eller ute om det är svalt nog).

2. Duxelle - Skala och finhacka lök och vitlöksklyfta. Ansa svampen och finhacka den. Fräs mjuk i olja i en stekpanna på låg värme. Tillsätt grädde och leverpastej. Låt koka ihop. Smaka av med  salt och peppar. Häll över i en skål och ställ att kallna i kylskåpet.

3. Lägg ut smördegen på en skärbräda. Bred ut en sträng duxelle i mitten på smördegen och lägg på filén. Fördela resten ovanpå filén. Vispa upp ett ägg och pensla ytterkanterna av smördegen, vik ihop så att skarvarna går omlott på ovansidan. Vik kortsidorna och nyp ihop tills paketet är helt tätt.

4. Lägg paketet på ett ugnssäkert fat. Gör två-tre små hål på ovansidan paketet och pensla med uppvispat ägg. Om man vill kan man skära ut garnering av degen som blir kvar. Pensla även garneringarna med ägg. Ställ kallt så degen får vila i 15-20 minuter.


5. Sätt ugnen på 225 grader. Stek i ugnen tills köttet har en innertemperatur på 65 grader, ca 30 minuter. 


6. Sås - skala och finhacka löken. Smält smöret i en stekpanna  och fräs sen löken mjuk på låg värme utan att den tar färg. Skiva svampen tunt och blanda om den med citronsaften. Häll ner svampen i stekpannan och förväll tills svampen är torr och vätskan dunstat bort. Tillsätt konjak och fräs i några minuter. Tillsätt sen grädden och låt sjuda i 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar.

7. Ta ut köttet och låt det stå i 10 minuter innan det skärs i tjocka skivor.

Inga kommentarer: