Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 2 april 2013



Soppa med vita bönor och lammkorv


På baksidan av ICA förpackning med stora vita bönor hittade jag ett recept på soppa som heter "Soppa med vita bönor, tomater och basilika". Det lät gott, men kändes inte matigt nog för middag så jag lade till lammkorv. Ändå räckte det nätt och jämt till oss fyra så ät ett gott bröd till. Jag bytte de vanliga tomaterna mot cocktailtomater och tog bara en halv kruka basilika. Mycket god soppa!

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
2 msk olivolja
10 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 fpk stora vita bönor 
200 g lammkorv (eller annan smakrik korv)
10 cocktailtomater
½ kruka basilika
Salt och peppar

1. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs tillsammans med tomatpuré i olivoljan i en gryta.

2. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt koka 10 minuter.

3. Låt bönorna rinna av. Skär korven i bitar. Lägg ner bönor och korv i grytan. Smaka av med salt och peppar. Låt småputtra tills bönor och korv är genomvarma.

4. Dela tomaterna och pressa ur kärnorna. Hacka basilikabladen. Tillsätt precis innan servering.




Inga kommentarer: