Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 25 april 2013


Ugnsstekt fisk med citron- och mandeltäcke
serverad med spenatpotatismos


Oj vad färgglatt grönt och gult det blev, som en hel cirkus på tallriken, men gott var det! Jag tycker alltid att det är så nätt beräknat med fisk i recepten. 500 g fisk räcker inte till fyra hungriga personer. Man kan liksom äta mer fisk än kött och ändå inte bli lika mätt, eller är det bara i min familj vi känner så? Nästa gång blir det mer!

Fisken
500 g vit fiskfilé
½ dl vitt vin
1 tsk fiskfond
1 msk citronskal
25 g sötmandel
25 g parmesanost
½ dl persilja

Potatismos
1 kg potatis
100 g fryst spenat, tinad
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
1½ dl mjölk

1. Skala och koka potatisen och vitlöksklyftan tills potatisen är mjuk.

2. Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnsform.

3. Lägg fisken i ugnsformen. Blanda vin och fond, häll över fisken. Stek i ugnen i 10-15 minuter.

4. Riv citronskal. Hacka mandeln. Riv osten. Hacka persiljan. Blanda ihop i en skål.

5. Ta ut ugnsformen ur ugnen och fördela blandningen över fisken. Stek i ytterligare 5 minuter i ugnen. Gör udner tiden potatismoset.

6. Slå av vattnet av potatisen och mosa den, eller pressa i potatispress. Rör ner smör, mjölk och spenat. Smaka av med salt och peppar. Kör med elvisp så moset blir helt slätt.

Inga kommentarer: