Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 22 april 2013


Morotsgratäng med paprika, chèvre och korv

Ok, all mat är inte vacker! Men även om man nu säger att man "äter med ögonen" så är det ju inte utseendet som är det viktigaste, utan smaken. Med det sagt, här kommer recept på en maträtt som smakar betydligt mycket godare än den ser ut, jag lovar!!  Det behövs inget till för det är gott som det är, men för all del, det funkar säkert bra med kokt potatis till också.

500 g morötter
500 g korv
2 gula paprikor (jag använde gul spetspaprika)
100 g chèvre
2½ dl grädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm chiliflakes (mina är grymt starka så det räcker gott och väl med ett kryddmått) 
Riven ost

1. Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnsform med smör.

2. Skala och riv morötterna grovt.  Kärna ur paprikorna och strimla dem. Fördela 2/3 av morötterna i botten av formen. Strö över paprika och chiliflakes, smula över chèvren. Avsluta med resten av morötterna.

3. Blanda grädde, salt och peppar. Häll över grönsakerna.

4. Skiva korven och lägg skivorna ovanpå grönsakerna. Strö över osten.

5. Tillaga mitt i ugnen tills morötterna är mjuka, ca 40 minuter. Täck med aluminiumfolie om det behövs.

Inga kommentarer: