Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 6 december 2012

Biff à la Lindström


När vi kom hem idag hade det snöat, även den hör gången över en decimeter. När väl snön kom så kom den med besked! Skotta, skotta, skotta! När det väl var klart var det dags att laga mat. Jag hade förberett för Biff à la Lindström så det var bara att sätta igång. Det slutade med att vi åt vid kvart över sju, väldigt sent för en vardag men så blir det ibland. Vi var helt utsvultna och slukade maten så jag glömde helt bort att ta ett kort, men en biff är ju ändå bara en biff så det spelar inte så stor roll :)

Servera med kokt eller stekt potatis och t.ex. stekt ägg eller saltgurka.

1 liten gul lök
2 dl hackade inlagda rödbetor
2 msk kapris, hackade
2 kokta potatisar
500 g köttfärs
3 ägg
1 dl grädde
1 msk stark senap
1½ msk oxfond
Salt och vitpeppar

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Skala och riv löken. Hacka kapris och rödbetor. Skala och riv potatisen. Lägg allt i en stor bunke.

3. Lägg ner resten av ingredienserna och blanda väl. Smeten blir rätt lös.

4. Provstek en liten biff . Krydda mer om det behövs.

5. Forma stora biffar och bryn dem hastigt på båda sidor i smör i en stekpanna. Lägg försiktigt över i en ugnsform och låt steka klart i ugnen, ca 10 minuter.



Inga kommentarer: