Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 9 december 2012



Laxlasagne


Andra advent idag. Här hemma har vi klätt granen, poppat julmusik och druckit glögg. Härligt! Kanske skulle jag ha gjort något "juligt" till middag idag men det blev det inte alls. Jag hade ett recept på fisklasagne som jag gjorde om. Bytte torsk mot lax, vanliga lasagneplattor mot spenatlasagneplattor och mjukost mot färskost och voila en laxlasagne! Åh MUMS, den blev JÄTTEGOD!


2 gula lökar
500 g lax
1 fiskbuljongtärning eller 1 msk fiskfond
1 fpk krossade tomater
2 msk chilisås
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
Timjan
200 g färskost med örtsmak
2 dl grädde
4 dl creme fraiche
Lasagneplattor, spenat

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och hacka löken. Fräs mjuk i olja.

3. Skär laxen i bitar och låt den fräsa med löken nån minut.

4. Tillsätt buljongtärning/fiskfond, krossade tomater, chilisås och kryddor. Låt koka ihop i 10 minuter.

5. Koka upp färskosten och grädden.  Rör ner creme fraichen.

6. Varva fiskröra, ostsås och lasagneplattor i en ugnsform. Börja med fiskröra och sluta med ostsås.

7. Grädda i ugnen tills lasagneplattorna mjuknat, ca 40 minuter. täck med aluminuiumfolie och det behövs.



Inga kommentarer: