Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 10 december 2012


Källarfranska
eller rätt och slätt "frallor" som vi säger i min familj!


När jag var liten bakade mamma ofta frallor, och jag älskar fortfarande nybakade frallor. Det är så himlagott med en härligt doftande fralla där smöret smälter mmmmmmm! De är godast nybakade, men om man nu kan hålla sig från att äta upp allihopa på en gång så kan man med fördel frysa in dem. De blir nästan som nybakade om man tinar dem i micron.

Det här är inte mammas recept för hon har inte rapsolja i dem, men de är goda ändå!

50 g jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
2 msk socker
2½ msk rapsolja
ca 13 dl vetemjöl

1. Smula ner jästen i en bunke.

2. Värm vatten till 37 grader, fingervarmt. Häll vattnet över jästen och rör till den löst sig helt.

3. Rör ner salt, socker och vetemjöl. Rör ner lite mjöl i taget och arbeta ihop till en smidig, men kletig, deg.

4. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Dela varje längd i 10-12 delar.

5.  Hyfsa till delarna så de blir lite rundare, de behöver inte vara perfekta. Lägg dem på bakpappersklädd plåt och låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

6. Värm ugnen till 200 grader varmluft. Grädda rallorna i 8-10 minuter.

7. Låt frallorna svalna under bakduk.

Inga kommentarer: