Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 15 december 2012



Julgryta med kyckling

Ute är det värsta vinterstormen, men inne är det varmt och mysigt. I vår familj firar vi jul hela december så det passar bra att äta den här grytan med juliga smaker. Receptet räcker till fler än 4 personer. Den är jättegod!

1 kg kycklinglårfilé
200 g torkade aprikoser
200 g katrinplommon
50 g sötmandel
2 gula lökar
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 pkt saffran
1 citron, saften
1 apelsiner, saften
1 l vatten
2 msk kycklingfond

Servera med basmatiris.

1. Skålla mandlarna – koka upp vatten och mandlar. Låt koka tills skalet börjar lossna. Häll av vattnet och låt mandlarna svalna något. Skala mandlarna.

2. Skär aprikoser och katrinplommon i två bitar om du vill ha dem lite mindre. Skala och skär löken smala klyftor. Rensa lårfiléerna om det behövs.

3. Hetta upp olja i en gryta. Fräs lök, kanel, kardemumma och saffran till det börjar dofta gott. Tillsätt kycklingen och bryn den runt omkring.

5. Häll i resterande ingredienser och låt allt sjuda tills kycklingen är klar, ca 15 minuter. Pudra över lite potatismjöl och rör ner det ordentligt om du vill reda av grytan lite.


Inga kommentarer: